Haftanın Sözü

"Şirketler içindeki problemlerin %94'ü sistem kaynaklı, sadece %6'sı insan kaynaklıdır."
Dr.Edwards Deming

Dosya Paylaşımı

Takvim

Eylül 2013
Pts Sal Çar Per Cum Cts Paz
« Tem   Oca »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Mercedes’in ROI’si, Eğitimin ROI’si

Einstein

Genel Müdür için alınan Mercedes’in ROI’sini (yatırımın geri dönüşü) hesapladınız mı?

Departmanınızın ortasında duran devasa printer’ın şirkete olan getirisi nedir?

Çalışanların öğle yemeği için ödenen yemek kartı masrafı şirkete fayda olarak ne oranda geri dönüyor?

Bu soruları daha önce sordunuz mu?  Bu konular daha önce şirketiniz içinde sorgulandı mı?

Hiç sanmıyorum…

Peki neden sorgulamadık?

Çünkü, bazı konularda getiri nettir.  Yüzde kaç olduğu çok da önemli değildir, hesaplanmasına gerek yoktur.  Genel Müdür ve yöneticiler şirketi temsil ederler; bu yüzden araç seçiminde bu “temsil” gözönünde bulundurulur.  Printer önemlidir, o olmazsa çalışanlar işlerini yeterince hızlı ve kaliteli yapamazlar, işin devamlılığı için vazgeçilmez bir araçtır.  Yemek kartı önemlidir; yetenekleri şirketimize çekerken Herzberg’in teorisine göre bir hijyen faktörü olan yemek kartı, elimizde önemli bir koz olabilir.

İşte bu yüzden ROI her konuda sorgulanmaz…  Bu tür konularda yatırımın geri dönüşünü sorgulamak zaman kaybıdır.

Peki, birçok noktada bu sorgulamayı yapmıyoruz, bunu anlıyorum.  Anlayamadığım bir nokta var:  Neden inatla eğitimin ROI’sini hesaplamaya çalışıyoruz?  Neden üst düzey yöneticilerimiz her faturanın altına imza atıyor da, iş eğitime gelince ROI’yi sorgulamak akıllarına geliyor?

show-me-ROIGünümüzde, tüm dünyada şirketler içinde çalışan eğitim profesyonellerinin en büyük sıkıntısı ROI’yı hesaplamaya çalışmak.  Yani üst yönetime “Bu eğitim alındı, şirket XTL kazandı!” diyebilmek ve bu doğrultuda istenen eğitim yatırımları için onay almak ve ilerideki yapılacak olan yatırımların yolunu açmak.  ROI’yi gösteremezsen bütçe yok!

Eğitim ROI’sinin hesaplanması için ciddi zaman ve enerji harcanıyor şirketlerin içinde.  Hele ki konu kişisel gelişim ile ilgiliyse bu iş oldukça karmaşık ve işin içinden çıkılmaz bir hale gelebiliyor.  Teknik konulardaki eğitimler ve satış gibi hedefe dayanan eğitimlerde bu iş daha kolay oluyor.  Ancak liderlik, yönetim ve kişisel gelişim konularındaki programlar için ROI hesaplamaya gelince iş çok daha zorlaşıyor.  Sonuç olarak da, eğitim ekipleri planlama ve takip işi yapmaktan esas işini yapamaz hale geliyor.

Zaman yönetimi eğitimi programı uygulandı diyelim.  Bu eğitimin sonunda katılımcılar sosyal hayatlarını daha da iyi düzenlemeye başladılar, aileleri ile daha çok zaman harcayabiliyorlar, bu da uzun vadede onların iş tatminini artırıyor ve en sonunda şirkete bağlılıkları ve verimleri artıyor.  Şüphesiz belirli yöntemler var ancak bu tür bir programın ROI’sini hesağlamak oldukça zor.  Zorlama tahminlerle de belirli abartılmış rakamlara ulaşmak sağlıklı değil gibi geliyor bana.  Mesela şirket içinde uygulanan bir yetenek gelişim programının veya şirket içinde uygulanan mentörlük programının ROI’sini rahatlıkla %8,000 çıkarabilirim.

Bence, bütün bu uğraşılar yersiz.  Nasıl üst düzey yönetimler alınan Mercedes’i, printer’ı, yemek kartı yatırımlarının geri dönüşünü -detaylı olarak- sorgulamıyorsa; eğitim yatırımları için de bu sorgulamayı yapmamalılar.  Eğitim doğru yöntemlerle analiz edilmişse, planlanmışsa ve uygulanmışsa ortaya istenen bir sonuç çıkacaktır elbet.  Sadece aşağıdaki konularda emin olmamız yeterli:

  • Eğitim ihtiyaç analizi doğru ve etkili bir şekilde yapıldı mı?
  • Bu doğrultuda; eğitim konusu, yöntemi, katılımcı kitlesi ve eğitimci doğru bir şekilde belirlendi mi?
  • Katılımcılar eğitim öncesinde sürece duygusal ve profesyonel açıdan hazırlandı mı?
  • Eğitim doğru yöntemlerle ve araçlarla gerçekleştirildi mi?
  • Katılımcılar eğitim sonrasında öğrendikleri bilgi-beceri ve davranışı uygulama imkanı bulabildiler mi?
  • Yöneticiler sürecin her aşamasında kendi sorumluluklarını yerine getirdiler mi?

Benim bu fikirlerimle bu alanda uzun süre çalışmalar yapmış Prof. Robert O Brinkerhoff’un görüşü de aynı paralelde.  O da ROI hesaplamaya odaklanmak yerine sürecin ne kadar sağlıklı işlediğine odaklanmak gerektiğini düşünüyor.  Aşağıdaki grafikte de bunu anlatmaya çalışıyor.

Learning-to-performanceBu alanda standart bakış açılarından ve uygulamalardan sıyrılmamız gerektiğini düşünüyorum.  Henry Ford’un şu sözü biraz olsun farklı düşüncenin önünü açıyor:

“Eğitim maliyeti firmanın eğitim için ne kadar harcadığı değil, eğitimsiz personel ile çalıştığı için ne kaybettiğidir.”

Esas problem üst düzey yöneticilerin eğitim ve gelişim faaliyetlerinin şirkete nasıl bir girdi sağlayabileceğini bir türlü anlayamamaları.  ROI’yi ısrarla sorgulamalarının temel sebebi bu.  Haksız değiller. Bu noktada bizim tarafımızda bir boşluk var.  İK ve eğitim profesyonellerinin görevi bu faydayı doğru yöntemlerle onlara aktarmak ve ikna etmek.  Bu, günümüzde İK ve eğitim profesyonellerinin en öncelikli “gelişim alanı”.

Bence konuya bu açıdan bakılmalı…

Konu tartışmaya çok açık, yorumlarınızı, farklı görüşlerinizi beklerim…

2 comments to Mercedes’in ROI’si, Eğitimin ROI’si

  • Sen Cemiloglu

    Yazdiklariniza tamamiyle katiliyorum, elinize saglik…

  • Ahmet Hançer

    Elinize, kaleminize, klavyenize ve aklınıza sağlık. Bazı yazı ve içeriklerinizi izninizle kullanmak istiyorum:) EN kısa sürede görüşmek üzere. Sevgiler

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>