Haftanın Sözü

"Şirketler içindeki problemlerin %94'ü sistem kaynaklı, sadece %6'sı insan kaynaklıdır."
Dr.Edwards Deming

Dosya Paylaşımı

Takvim

Şubat 2017
Pts Sal Çar Per Cum Cts Paz
« Eyl    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  

Tehlikeli Virüs: Dedikodu

Rumor

“Duydun mu, 3 şube önümüzdeki ay kapanacakmış.  Hangileri olacağı konuşuluyormuş toplantılarda.”

“Zaten birbirlerine bakışlarından belliydi.  Yemekte de hep beraberler…”

“Daha önce çalıştığı yerde de hiç sevilmiyormuş zaten.  Herkesin ortasında kavga etmiş, o yüzden kovmuşlar bunu…”

Dedikodu, herhalde hikayeciliğin en etkilisi ve aynı zamanda en yıkıcısı.  Müthiş etkili bir iletişim aracı, şirketin katlarını hızla çıkan, tehlikeli bir virüs gibi hızla yayılabilen bir özelliği var.  Üzerinde aylarca çalıştığınız ve şirket içinde herkesin öğrenmesini istediğiniz vizyon-misyon çalışmalarınız, o kadar uğraşa ve pazarlama çalışmalarına rağmen, 6 ay sonra bile çok az kişi tarafından biliniyorken, dedikodunun etkisi önünde bir durup önümüzü iliklememiz gerekiyor.

Direkt yüzleşme ve geri bildirimin çok da tercih edilmediği, bunun yerine dolaylı intikam alma yöntemlerinin tercih edildiği pasif-agresif kültürlerde etkisini daha da artıran bir unsur dedikodu…  Dün vardı, bugün var, yarın da olacak…

Peki bir yönetici olarak nasıl yönetebiliriz dedikoduyu?  Başkalarının algılarını yönetebilmek, yıkıcı etkisinden korunabilmek ve şirketi koruyabilmek için birkaç noktayı akılda tutmakta fayda var:

    1. Bir dedikodu size ulaştığında verdiğiniz tepki basit ve net olsun: Dinlemeyin, konuşturmayın.
    2. Dedikodu ne kadar tekrarlanırsa o kadar inandırıcı olur ve daha fazla kişi inanmaya başlar.  Ebola gibi öldürücü bir virüsle karşılaşmış gibi davranın: Bir dedikoduyu duyduğunuzda, bir yönetici olarak, hemen müdahale edilmelidir.  Aksi taktirde viral bir şekilde yayılacaktır.
    3. Dedikodunun kaynağına ulaşın ve birebir yapılacak bir toplantıda durumun ne kadar yıkıcı olduğunu anlatın.
    4. Eğer dedikodu doğruysa, inkar etmeyin.  Kendi açınızdan değerlendirmeyi yapın ve bunu herkesin duymasını sağlayın.
    5. Eğer dedikodu yanlışsa, hızla yüzleşin ve gerçeği kendi açınızdan iletin.  Bu noktada, sizin dışınızda üçüncü kişilerin de sizin anlattıklarınızı teyit etmeleri de etkili olacaktır.
    6. Pozitif dedikoduyu teşvik edin.

Kişilerin özel hayatları ile ilgili dedikodularda ise biraz daha farklı yöntemler izleyebiliriz. Bilinçlendirme başta olmak üzere, şirketin bu konudaki politikasını son derece net bir şekilde ortaya koymak ve bu tür davranışların kesinlikle hoş karşılanmayacağını açıkça belirtmek iyi bir başlangıç olur. Yazılı bir kural olarak şirketin nelere tolerans gösterebileceğini, neleri ise asla kabul edemeyeceğini ortaya koymak önemlidir. Unutmayalım ki insanlar kavramların altını farklı doldurabilir. Sizin için zararlı bir dedikodu, bir başkası için sohbet olabilir.  Basit gibi görünüyor değil mi?

Aslında dedikodunun en büyük düşmanı şeffaflık ve samimiyet kültürü.  Bu iki silahın doğru ve yerinde kullanımı bu virüsü hızlı bir şekilde lehinize yok etmenin önünü açacaktır.

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>